Тема: Міжнародне екологічне право. Екологічне законодавство України. Поняття інформаційного суспільства та сталого розвитку. Практична робота №11 «Оцінювання екологічних небезпек за місцем проживання, що впливають на здоров’я громади.» Домашнє завдання: Опрацювати §30 (ст.147-154) у підручнику. Письмово оцінить екологічні небезпеки за місцем вашого проживання (в області, в місті,або в вашому районі), що впливають на здоров’я вашої громади та обґрунтуйте свою відповідь. (можна доповнити малюнками)
Міжнародне екологічне право. Ідея про необхідність міжнародного співробітництва у сфері охорони навколишнього середовища вперше публічно прозвучала в 1913 р. на Першій природоохоронній міжнародній конференції (м. Берн), однак реальне втілення в життя розпочалося тільки в другій половині XX ст. Міжнародні відносини щодо охорони навколишнього середовища є предметом міжнародного екологічного права. Міжнародне екологічне право — це сукупність принципів і норм міжнародного публічного права, що регулюють відносини у сфері охорони навколишнього середовища та раціонального використання його ресурсів. Міжнародне екологічне право — одна з наймолодших галузей міжнародного публічного права. Датою його зародження можна вважати проведення в 1972 р. Стокгольмської конференції ООН з навколишнього середовища. За результатами конференції були прийняті два основоположні документи — Стокгольмська декларація, яка визначила 26 принципів екологічно коректної поведінки держав, і Програма дій, на основі якої було розроблено Програму ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП). Міжнародне екологічне право налічує тисячі нормативних документів (конвенцій, угод, протоколів), що регулюють суспільні відносини: природоресурсні, щодо охорони та раціонального використання окремих видів природних ресурсів; природоохоронні, щодо охорони особливо цінних та унікальних природних комплексів; із забезпечення екологічної безпеки, щодо запобігання виникнення екологічних загроз. Ще в грудні 1962 р. Генеральною Асамблеєю ООН було ухвалено резолюцію «Економічний розвиток і охорона природи» про природоохоронні заходи, що мають реалізовуватися паралельно з економічним розвитком. Це положення резолюції багато в чому збігається із сучасною концепцією сталого розвитку. Визначною подією для розвитку екологічного права стала Конференція ООН 1972 р. в місті Стокгольмі (Швеція), у якій взяли участь 114 держав. Конференція прийняла Декларацію ООН із проблем навколишнього середовища і план дій. Ці документи не є юридично обов’язковими, але вони поклали початок багаторічній діяльності в галузі екологічного права. Далі міжнародною спільнотою були розроблені та прийняті інші важливі документи в галузі екології:
• Конвенція Організації Об’єднаних Націй із
питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) про охорону всесвітньої культурної і
природної спадщини, 1972 р.;
•
Конвенція про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають
під загрозою зникнення, 1973 р.;
•
Конвенція про заборону військового або будь-якого ворожого використання засобів
впливу на природне середовище, 1977 р.;
•
Боннська конвенція про збереження мігруючих видів диких тварин, 1979 р.;
•
Конвенція про транскордонне забруднення повітря на великі відстані, 1979 р.;
•
Конвенція ООН із морського права, 1982 р.;
•
Угода про тропічні ліси, 1983 р. та ін.
У
Європі інтенсивне співробітництво розпочалося в 1993 р., після Європейської
конференції міністрів охорони навколишнього середовища (м. Люцерн, Швейцарія),
на якій було прийнято Програму дій з охорони навколишнього середовища для
Центральної та Східної Європи. Конференція аналогічного рівня відбулася в Софії
в 1995 р., на ній було схвалено Керівні принципи доступу до екологічної
інформації та участі громадськості в прийнятті рішень у сфері навколишнього
середовища. На основі цього документа в 1998 р. було прийнято однойменну
Конвенцію, учасниками якої є 35 держав, зокрема й Україна. Цей перелік не
є остаточним, удосконалення міжнародного екологічного законодавства триває.
Міжнародне співробітництво в галузі охорони навколишнього середовища
здійснюється на глобальному (усесвітньому), регіональному (наприклад,
європейському, панамериканському, тихоокеанському) і локальному (наприклад,
придунайському, карпатському, азово-чорноморському) рівнях.
Зміст
міжнародно-правової охорони навколишнього середовища становлять такі основні
напрями діяльності:
- обмеження
шкідливих впливів на навколишнє середовище;
- установлення
раціонального й екологічно доцільного режиму використання природних
ресурсів;
- міжнародна
охорона природних пам’яток і резервацій;
- регулювання
науково-технічного співробітництва держав у сфері охорони навколишнього
середовища.
Екологічне
законодавство України. Серед різноманітних форм вираження
еколого-правових норм (законів, кодексів, декретів, указів, постанов,
розпоряджень, положень, інструкцій, методик, правил тощо) найважливішими є
законодавчі акти. Сукупність усіх законодавчих еколого-правових актів, які
регулюють, установлюють або визначають екологічні правовідносини, називають
екологічним законодавством. Це загальні, специфічні та міжгалузеві законодавчі
акти.
Поняття інформаційного суспільства. У
сучасному світі знання й інформація породжують нові знання, обсяг і вплив яких
на продуктивний розвиток суспільства постійно зростають. Це потребує від
людства нових способів і засобів поширення та використання глобальних знань з
метою подальшого прогресу, що і є основною властивістю інформаційного
суспільства. Становлення та розвиток такого суспільства — характерна ознака XXI
ст. Саме в інформаційному суспільстві активно розвиваються інформаційні й
комунікаційні технології, створюються умови для ефективного використання знань
з метою вирішення найважливіших завдань управління суспільством і
демократизації суспільного життя. Інформаційне суспільство — це
суспільство, у якому виробництво та споживання інформації є найважливішим видом
діяльності, а інформація визнається найзначнішим ресурсом.
Характерними ознаками інформаційного суспільства вважають:
- формування
єдиного інформаційно-комунікаційного простору країни як частини світового
інформаційного простору, повноправна участь України в процесах
інформаційної та економічної інтеграції регіонів, країн і народів;
- упровадження
й у подальшому домінування в різних сферах перспективних інформаційних
технологій, засобів обчислювальної техніки й телекомунікацій;
- створення
й розвиток ринку інформації та знань як факторів виробництва як додаток до
ринків природних ресурсів, праці та капіталу, перетворення інформаційних
ресурсів суспільства на реальні ресурси соціально-економічного розвитку,
фактичне задоволення потреб суспільства в інформаційних продуктах і
послугах;
- зростання
ролі інформаційно-комунікаційної інфраструктури в системі суспільного
виробництва;
- підвищення
рівня освіти, науково-технічного й культурного розвитку шляхом розширення
можливостей систем інформаційного обміну на міжнародному, національному й
регіональному рівнях і, відповідно, підвищення ролі кваліфікації,
професіоналізму та здібностей до творчості як найважливіших характеристик
послуг праці;
- створення
ефективної системи забезпечення прав громадян і соціальних інститутів на
вільне одержання, поширення та використання інформації як найважливішої
умови демократичного розвитку.
Що
таке сталий розвиток. Усесвітній саміт ООН, скликаний у
Ріо-де-Жанейро в 1992 р. з метою розв’язання економічних, соціальних та
екологічних проблем, окреслив концепцію сталого розвитку — новітню ідеологію
суспільно-господарської динаміки, вироблену 179 країнами світу, зокрема й
Україною. За рішенням Ради ЮНЕСКО з 1 січня 2005 р. оголошено Десятиріччя
освіти для сталого розвитку (2005-2014). У березні 2005 р. Україна стала однією
з 55 країн, які підписали документ «Стратегія освіти для сталого розвитку».
Сталий розвиток — загальна
концепція стосовно необхідності встановлення балансу між задоволенням сучасних
потреб і захистом інтересів майбутніх поколінь, зокрема й потреби в безпечному
та здоровому довкіллі. Термін «сталий розвиток» є офіційним
українським відповідником англійського терміна «sustainable development»,
дослівний переклад якого з урахуванням контексту — «життєздатний розвиток», а
розширене його тлумачення — «усебічно збалансований розвиток». За визначенням
Комісії ООН зі сталого розвитку, його мета — задовольняти потреби сучасного
суспільства, не ставлячи під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти
свої потреби. Сталий розвиток — це гармонійний, збалансований,
безконфліктний прогрес усієї земної цивілізації, який дає змогу одночасно
позитивно вирішувати комплекс проблем щодо збереження довкілля, ліквідації
експлуатації, бідності та дискримінації як кожної людини, так і цілих народів
або груп населення, зокрема за етнічними, расовими чи статевими ознаками. Сталий
розвиток — це керований розвиток. Основою його керованості є системний підхід і
сучасні інформаційні технології, які дають можливість дуже швидко моделювати
різні варіанти напрямів розвитку, з високою точністю прогнозувати їхні
результати та вибрати найоптимальніший.
Концепція сталого розвитку людства. Концепція
сталого розвитку ґрунтується на п’ятьох основних принципах.
1. Людство дійсно може надати розвитку сталого
й довготривалого характеру, для того щоб він відповідав потребам людей, які
живуть тепер, і не позбавляв майбутні покоління можливості задовольняти свої
потреби.
2. Обмеження, які існують щодо експлуатації природних
ресурсів, відносні. Вони пов’язані із сучасним рівнем техніки та соціальної
організації, а також із здатністю біосфери до самовідновлення.
3. Необхідно задовольнити елементарні потреби всіх
людей і всім надати можливість реалізувати свої мрії на більш благополучне
життя. Без цього сталий і довготривалий розвиток просто неможливий. Одна з
основних причин виникнення екологічних та інших катастроф — злидні, які стали у
світі звичайним явищем.
4. Необхідно узгодити стан життя тих, хто
користується надмірними засобами (грошовими й матеріальними), з екологічними
можливостями планети, зокрема щодо використання енергії .
5. Розміри й темпи збільшення кількості населення
мають бути погоджені з виробничим потенціалом глобальної екосистеми Землі, що
змінюється.
У Конституції України стверджується, що «людина, її
життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються
найвищою соціальною цінністю». Поняття «безпека» (ст. 3 Конституції) набуло
нового значення й посіло одне з найпріоритетніших місць у переліку
загальнолюдських цінностей. Унаслідок цього формуються духовний потенціал
суспільства сталого розвитку, культура безпеки та реалізуються потреби
самозбереження людського роду.
Немає коментарів:
Дописати коментар