Тема: Об’єкти вивчення та методи досліджень фізичної та соціальної географії України. Джерела географічної інформації. Домашнє завдання: Читати §1, ст.1-8, оцінити свої досягнення (в кінці параграфу).
«…Є різні науки, що можуть нас навчити чого потрібно про Україну. Є історія України, українська етнологія, українська література – одним словом, є багато наук, що говорять про Україну. Однак, мабуть, найважливіша між ними – це географія України. Географія, або землезнання, обіймає всі найважливіші відомості про землю й народ, що її заселює». ( Степан Рудницький, 1921 р.)
Курс «Україна у світі» вивчає закономірності поширення форм рельєфу,
внутрішніх вод, ґрунтів, рослинності й тваринного світу; формування клімату і
природних комплексів; розміщення населення на території нашої країни.
Географія — це наука, що вивчає природу Землі, населення та його господарську діяльність. Сучасну географію становлять багато наук, які об’єднують у два напрями: фізичну географію та суспільну. Предметом вивчення географії України є територія країни, її природа, властивості економічних процесів та населення. Фізична географія вивчає географічну оболонку та її окремі компоненти – рельєф, клімат, води суходолу та океани, ґрунти, поширення рослинності й тваринного світу. Об'єктом вивчення фізичної географії України є природа нашої Батьківщини, тобто географічна оболонка у межах території України. Суспільна географія досліджує територіальну організацію суспільства та його складників – населення, економічної, соціальної, політичної сфер. Водночас і фізична, і суспільна географія охоплюють наукові галузі, кожна з яких має свій об’єкт вивчення. Предметом її дослідження є з'ясування особливостей та закономірностей поширення природних явищ та об'єктів, характеру існуючих взаємозв'язків між окремими земними сферами, процесів формування природних територіальних комплексів на земній кулі. Географія використовує різноманітні методи досліджень – способи та прийоми пізнання об’єктів і явищ.
а) за формою отримання даних:
Ø спостереження і вимірювання — робота метеостанцій, зйомки
космічних супутників;
Ø експеримент (науково-організований
дослід);
Ø моделювання (створення моделей аналогічно природним комплексам або віртуальних) — заповідники, географічні карти, комп’ютерна модель утворення балки; Ø опитування — перепис населення;
б) за джерелами знань: картографічні; вивчення спеціалізованої
літератури; обробка статистичної інформації; ГІС тощо;
в) за розумовою діяльністю: порівняння; аналіз; прогнозування;
г) за організацією досліджень: камеральні; стаціонарні; експедиційні;
дистанційні; комплексні.
Основними методами географічних
досліджень є описовий, експедиційний,
літературний, порівняльний, картографічний, палеогеографічний, аерокосмічний,
моделювання, математичні.
а) Спеціалізована наукова і популярна література: енциклопедії, словники,
довідники тощо.
б) Інтернет-джерела. Містять інформацію, накопичену в різних країнахсвіту
(наукові, популярні описи, статистичні дані, фото- й відеоінформація, форумний
обмін думками тощо).
в) Періодичні видання і засоби масової інформації.
г) Нетрадиційні джерела географічної інформації: художня література,твори
образотворчого мистецтва, твори прикладного мистецтва тощо.
Джерелами
географічної інформації слугують географічні
енциклопедії, довідники, словники, газети та журнали, карти й атласи, музейні
експозиції, краєзнавчі екскурсії й мандрівки, радіо, телебачення, Інтернет.
Із розвитком вебкартографії в мережі інтернет з’явилися різноманітні картографічні сервіси, що дозволяють вільно використовувати картографічні ресурси та навіть створювати карти самостійно. Найпотужнішим вебресурсом у масштабах планети є картографічний сервіс Google Maps, створений компанією Google (Гугл). Великого поширення серед школярів набула програма Googlе Earth, що відображає віртуальний глобус. Завдяки їй в Інтернеті можна ознайомитися з космічними знімками нашої планети, в тому числі й України. Глибокі географічні знання необхідні для відповіді на надважливі запитання: як організовано простір? хто й як це робить? які наслідки таких дій? Грамотна з географічного погляду людина повинна розуміти: вона залежить від того місця, підґрунтя, тієї поверхні, на якій живе. Вона має усвідомлювати неповторність будь-якого куточка Землі.
Немає коментарів:
Дописати коментар