Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

понеділок, 17 лютого 2025 р.

9 клас 18.02.25 Урок № 22

Тема: Індивідуальні особливості сприйняття і навчання. Способи ефективного навчання. Планування часу. Практична робота № 18 «Відпрацювання навичок раціонального планування часу».                                                                                  Домашнє завдання: Опрацювати інформацію в підручнику (§16-17, ст.73-84); письмово виконати вправу-додаток до пр.р.№18 (в блозі).

Навчають і навчаються всі і завжди. При цьому свідомо або несвідомо застосовуються найрізноманітніші методи навчання. Успіх навчання залежить не тільки від правильного визначення його цілей і змісту. Важливо також відповісти на запитання — в який спосіб досягти цих цілей, який обрати шлях навчання, щоб не тільки забезпечити глибокі й міцні знання, а й розвинути творчі і пізнавальні можливості тих, хто навчається.

За сучасних умов зростають вимоги до освіченості людини, відповідно у навчанні зростає значущість пізнавальної самостійності учнів, управління навчанням, розвитку активності і творчості, самоосвіти, практичного застосування знань.

Наукою й практикою встановлено, що лише самостійна робота дозволить учню засвоїти систему знань, глибоко вникнути в сутність досліджуваних наук, опанувати необхідними навичками, розвити свої здібності й дарування. Без добре організованої й планомірно здійснюваної самостійної роботи немає й не може бути дійсного вищого утворення й наукового пізнання. Самостійна робота, будучи найважливішим засобом навчання, повинна будуватися на основі наукової організації розумової праці, що вимагає дотримання наступних положень:

1.      Визначити свої можливості, знати свої позитивні сторони й недоліки, особливості своєї пам'яті, уваги, мислення, волі й ін.

2.      Знайти найбільш придатні для себе методи самостійної роботи й піклуватися про їхнє поліпшення.

3.      Починаючи роботу, установити її мету (навіщо я працюю, чого повинен досягти у своїй роботі).

4.      Намітити план роботи й трудитися, дотримуючись цього плану (що й у який строк повинен я виконати).

5.      Здійснювати самоконтроль, самоперевірку в процесі роботи.

6.      Уміти створити сприятливу обставину для своєї роботи й постійно вдосконалювати її.

7.      Виконувати вимоги гігієни праці, створювати гігієнічні умови для праці.

8.      Працювати щодня, систематично, а не час від часу.

Щоб учитися ефективно, потрібно розвивати інтелектуальні здібності, логічне та творче мислення, набути навичок активного слухання й ефективного читання. Не менш важливо вміти планувати час.

Способи ефективного навчання

Насамперед важливо враховувати власні особливості сприйняття:

• для візуалів буде корисним прочитати текст, розглянути схеми й малюнки, звести до наочної таблиці інформацію, вести записи;

аудіалам можна порадити повторювати матеріал уголос, обговорювати його, використовувати аудіозаписи, спілкуватися щодо змісту екзаменаційного матеріалу з однокласниками та вчителем;

кінестетики можуть робити наочні моделі, засвоювати й повторювати матеріал у вигляді практичних робіт і експериментів.

Про розвиток сприйняття, пам'яті та уваги:

Стадія 1. Сприйняття інформації

Щоб сприйняти і запам’ятати інформацію, треба звернути на неї увагу. Ми пам’ятаємо більше, коли:

зацікавлені у предметі й зосереджені на тому, що вивчаємо;

• вчимось у стані розслабленої готовності (без напруження);

• час від часу робимо короткі перерви;

• активно працюємо з інформацією: структуруємо, пов’язуємо її з тим, що вже знаємо, ставимо запитання, конспектуємо, малюємо карти пам’яті, навчаємо інших тощо;

• робимо інформацію емоційно забарвленою, цікавою.

Стадія 2. Розпізнавання і кодування інформації

Мозок розпізнає і кодує нову інформацію у декілька способів: візуальний (картинки, фільми), аудіальний (звуки, голоси, музика), кінестетичний (дотики, м’язова пам’ять), вербальний (внутрішній голос), запахи, смаки. Усі способи кодування інформації є ключами доступу до неї. Що більше способів кодування було задіяно, то легше буде згодом пригадувати цю інформацію.

Стадія 3. Відтворення (пригадування) інформації

Довготривала пам’ять містить дуже багато інформації (образів, фактів). Здається, що люди взагалі нічого не забувають, лише з часом втрачають ключі доступу до інформації (наприклад, під гіпнозом людина може згадати найдрібніші деталі подій з далекого минулого). 

.Мнемонічні вправи

}  Ефект краю — краще пригадуються початок і кінець інформації, а середина — випадає. Тому варто приділяти більше уваги центральній частині інформації. Також краще пам’ятається вивчене на початку дня і перед сном.

}  Ефект серіалу — легше запам’ятовується незавершена інформація. Цей ефект з успіхом використовують у серіалах, перериваючи серію на найцікавішому епізоді.

}  Ефект контрасту — ми краще запам’ятовуємо, коли чергуємо вивчення різнопланової інформації. Наприклад, після історії України краще вчити математику, а не всесвітню історію.

}  Ефект повторення — краще пам’ятаємо те, що декілька разів повторили. Ефективне повторення подібне до ревізії: ми скануємо інформацію, відшукуючи те, що не пам’ятаємо, і пов’язуємо це з тим, що нам відомо. У процесі повторення триває систематизація інформації та її обробка (писання карток, малювання схем, переказування, виконання тренувальних тестів).


Григорій Сковорода писав: «Вода без риби, повітря без пташок, час без людей бути не можуть», «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений». Як ви вважаєте, чи стосуються ці думки письменника  планування часу?

Навіщо нам потрібно планувати свій час? По-перше, план робочого дня, записаний на папері, спростить запам’ятовування і звільнить час для інших справ. По-друге, якщо ми спланували свій день, то в нас з’являється вільний час, оскільки ми його раціонально використовуємо. Кожна хвилина, витрачена на планування, економить десять хвилин роботи. Якщо ви витратили на планування 15 хвилин, то скільки додаткових хвилин ви отримали для роботи протягом дня? Скільки часу ви зекономите протягом місяця? Як почати планувати свій час? Просте планування не займе багато часу. Запишіть на папері перелік дій на наступний день. Наступного дня в ході виконання цих дій викреслюйте їх із переліку. І хоча такий спосіб дає змогу планувати життя лише на один день, усе-таки він є дуже важливим, бо це перший крок до повноцінного планування. Для подальшого планування вам знадобляться щоденник і календар планування. Щовечора ви плануєте перелік дій, які вам треба зробити завтра. Це допоможе вам установити пріоритети й робити передусім ті справи, що є найважливішими, виконувати все вчасно. Пріоритет (від латин. prior перший) — це поняття, що визначає важливість, першість. Наприклад, пріоритет дій установлює порядок їх виконання в часі. Якщо людина не визначила пріоритету, то вона може розпочати з другорядних справ, а наприкінці дня побачить, що важливі справи залишилися невиконаними. Або людина робить те, що можна було перенести й на завтра, і не виконує те, що обов’язково повинна була виконати саме цього дня. Тому важливо планувати наступний день і визначати пріоритет дій. Якщо ви вже вмієте планувати свій день, то зможете спланувати свій тиждень у календарі планування. Після цього можна переходити до планування місяця. Допоможе розумно витрачати час і така техніка його розрахунку, як хронометраж. Ви записуєте справи, зроблені протягом дня, і час, що був витрачений на кожну з них. Так можна виявити «пожирачів часу» — незаплановані дії, які забрали ваш час, «вкрали» його у важливих справ. Саме хронометраж може дати відповідь на запитання, як навчитися планувати свій час, не витрачати його марно.

Правила роботи для оволодіння навичками наукової організації розумової праці

1.      Працюй щодня в той самий час (в одні години) дня.

2.      Приймайся за роботу швидко, енергійно, без зволікання. Деякі учні затрачають багато часу на розгойдування, втягування в роботу. Постав своїм девізом бути готовим почати роботу без зволікання.

3.      Не чекай сприятливого настрою, а створюй його зусиллями волі. Потрібно вміти змусити себе працювати регулярно, ритмічно й при відсутності настрою й натхнення.

4.      На початку роботи завжди подивися, що було зроблено по предмету, що вивчався в попередній раз. Психологія вчить: якщо встановлено зв'язок нового матеріалу зі старим, то новий матеріал буде більше доступним, краще розуміється й засвоюється.

5.      Працюй зосереджено, уважно, думаючи тільки про роботу, не відволікайся від її.

6.      Прагни виробити інтерес навіть до малоцікавої, але потрібної роботі. Помилку роблять ті учні, які працюють добре, з бажанням тільки по улюбленому предмету, а по інших предметах абияк.

7.      Працюй із твердим наміром зрозуміти, засвоїти, закріпити, розвити в собі впевненість, що ти можеш і повинен це зробити.

8.      Приділяй більше часу важкому матеріалу, не обходи труднощі, намагайся переборювати їх самостійно.

9.      Користуйся різними прийомами, щоб змусити себе глибоко й ґрунтовно зрозуміти навчальний матеріал: записуй, складай схеми, таблиці, замальовуй і розповідай матеріал собі й своїм товаришам.

10.  Прагни бачити практичний зміст у засвоєних знаннях, намагайся зрозуміти, як ці знання допоможуть у майбутній професійній діяльності. Не соромся про це запитувати викладачів.

Вправа «Відпрацювання навичок планування часу»
Мета
: відпрацювати навички планування часу; скласти план наступного дня.
Хід роботи
1. Оберіть заходи завтрашнього дня
, які є для вас найважливішими. Коли вони мають відбутися? Запишіть.
Наприклад: прокинутися о 7-ій години, піти в школу, повчити уроки, сходити на гурток.
2. Оберіть заходи завтрашнього дня. які є важливими для вас і ваших рідних. Коли вони мають відбутися? Запишіть.
Наприклад: прокинутися, приготувати мамі і тату на роботу о б-З0, приготувати сніданок, купити їжу в супермаркеті, приготувати вечерю.
3. Пригадайте, які домашні обов'язки ви повинні виконати. Коли? Запишіть.
Наприклад: потрібно полити квіти, витерти пил, прибрати своє робоче місце, вигуляти собаку, допомогти мамі на кухні.
4. Пригадайте, які справи завтрашнього дня пов'язані зі школою. Коли іх треба виконати? Запишіть.
Наприклад: повчити уроки на завтра, не забути пенал, зошити, книги.
5. Пригадайте, чим би ви хотіли зайнятися у вільний час. Запишіть.
Наприклад: сходити в зоопарк, відвідати музей, сходити в гості до рідних
6. Подумайте, у якому порядку ви будете завтра виконувати намічені заходи. Запишить все.                                                                                                                                                7. Поставте в плані відмітку про виконання. Якщо протягом дня ви виконали заплановане, поставте«+», якщо не виконали  - поставте  «-».                                                                                                                                                 8. Зробіть висновки.
Наприклад:  для того щоб встигнути все зробити» потрібно навчитися планувати свій день, ставити перед собою задачі та плани і відмічати зроблене.



Немає коментарів:

Дописати коментар