Тема: Уміння вчитися. Умови ефективного навчання. Активне і пасивне навчання. Індивідуальні особливості сприйняття і навчання. Практична робота №17 «Визначення індивідуального стилю навчання.» Домашнє завдання: 1. Опрацювати інформацію в підручнику (§15-16, ст.70-76); 2. Пройти онлайн-тест https://onlinetestpad.com/ua/test/2139592-stili-navchannya-vark для визначення свого стилю навчання.
«Скажіть мені,і я забуду, покажіть мені,і я запамꞌятаю, залучіть мне,і я зрозумію». Конфуцій
Навчання – це цілеспрямована взаємодія вчителя і учнів у процесі якої засвоюються
знання, формуються вміння та навички. Уміння вчитися
— ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного
суспільства. Ми
засвоюємо 10 % того, що читаємо;20 % того, що чуємо; 30 % того, що бачимо; 50
% того, що бачимо і чуємо; 70 % того, що говоримо; 90 % того,
що говоримо і робимо. Піраміда
ефективності навчання свідчить про те, що найменший відсоток засвоєння має
пасивне навчання, а найвищий — активне.
Умови ефективного навчання
Чому одні люди навчаються легко й швидко, а інші — важко й довго? Це пов’язане не тільки з індивідуальними особливостями людини, а й з умовами навчання. Важливо не тільки те, ХТО вчиться, але й те, ЯК вчиться. Наприклад, можна отримувати інформацію і зберігати її в пам’яті, не замислюючись про те, як вона може бути впорядкована в межах загальної картини або схеми. Будь-які нові знання необхідно співвідносити з уже наявними. Це означає, що ми шукаємо новим даним місце в загальній картині світу, яку ми на певний момент уже засвоїли. Складаючи схеми й роблячи записи щодо місця досліджуваного предмета в загальній картині знань, ви завжди будете розуміти сенс того, що вивчаєте. А розуміння сенсу інформації дає можливість швидко її аналізувати й запам’ятовувати. Отже, уміння спочатку розібратися в суті того, що ви вивчаєте, побачити загальну картину, а потім доповнювати її деталями є важливою умовою ефективного навчання. Які ж умови, що роблять процес навчання ефективним? По-перше, важливе бажати навчатися, ставитися до навчання як до щасливої можливості. Ніхто не може вас примусити захотіти навчатися, бо це взагалі неможливо. Ніхто не може за нас навчатися, нам тільки можуть допомогти, а навчатися ми маємо самі. Адже ніхто не може за нас пообідати, чи не так? Приготувати обід може хтось інший, а ось з’їсти його нам треба особисто. Процес навчання неможливо передоручити комусь іншому. Треба розуміти, що це суто особиста справа. По-друге, треба розуміти, що всі вчаться по-різному. Навчання — це робота, що вимагає свідомих зусиль. Без цього нічого не навчишся. Але знайте, що ці зусилля неодмінно приведуть вас до успіху, тож отримуйте задоволення й радість від навчання. Якщо ви потрапите до кола людей, які вважають навчання цікавим, то ви обов’язково почнете розділяти їхню думку. Спілкування з іншими людьми значною мірою сприяє навчанню. По-третє, треба враховувати, що навчання тісно пов’язане з практикою. Наш мозок забуває те, чим ми довго не «користуємося», і, навпаки, ми добре запам’ятовуємо те, що пов’язане з нашою діяльністю. Чим тісніше досліджуваний матеріал пов’язаний з нашим життям, тим краще ми його засвоюємо. Нові знання мають бути пов’язаними із загальною системою засвоєних знань.
Активне й пасивне навчання
Чому з’явилися поняття «активне навчання» й «пасивне
навчання», хоча всім зрозуміло, що навчання є активним процесом? Це пов’язано з
класифікацією методів навчання за різними формами взаємодії вчителя й учня. Пасивний метод навчання
передбачає, що вчитель є головною дійовою особою процесу, а учні виконують роль
пасивних слухачів, які потім відповідають на запитання вчителя, виконують
самостійні роботи. Найпоширеніший вид пасивного навчання — це лекція. Активний метод навчання передбачає, що учень є активним учасником процесу,
а не пасивним слухачем. Серед активних методів навчання найбільш ефективними є
інтерактивні методи. Це така форма роботи, під час якої учні й учителі
перебувають у постійному діалозі та взаємодії, дотримуючись при цьому правил
спілкування. Ознакою активного навчання є
позиція кожного учасника процесу, який є особистістю і має певні права. Кожний
має право:
• на особистісне
зростання в процесі навчання;
•
діалог з іншими учасниками процесу навчання (іншими учнями та вчителями);
•
власні висловлювання й запитання;
•
обстоювання власної думки;
•
помилку (бо помилки є частиною ефективного навчання).
Активні методи навчання стимулюють пізнавальну діяльність і ґрунтуються зазвичай на діалозі, що передбачає вільний обмін думками щодо способів розв’язання тієї чи іншої проблеми. Найпоширенішими й характерними активними методами навчання є розігрування ролей, аналіз конкретних ситуацій, дискусія, семінар, тренінг, ділова гра. Активне й пасивне навчання мають свої переваги і недоліки, тому часто в навчальному процесі використовують обидва варіанти. Але ефективність активного навчання вища, оскільки створює умови для творчості, особистісного розвитку, формує самостійність і розуміння особистої відповідальності за своє навчання. Активне навчання спонукає до особистої участі, забезпечує саморозвиток, сприяє залученню до розв’язання проблем, максимально наближених до професійних, розширює й поглиблює професійні знання, розвиває практичні навички та вміння. Рекомендації європейського парламенту та європейської Ради від 18 грудня 2006 р. щодо ключових компетентностей для навчання упродовж життя визначили уміння вчитися — як уміння організовувати власне навчання як індивідуально, так і у групах, ефективно управляючи часом й інформацією.
Відповідно
до цих Рекомендацій уміння вчитися передбачає:
–
набуття фундаментальних знань та умінь;
– спроможність
оперувати числами й ІКТ;
– здобуття знань, їх
обробка і засвоєння;
– здатність
організовувати власне навчання, співпрацювати з іншими у рамках навчального
процесу;
– здатність
використовувати здобуті знання, життєвий досвід у різних життєвих контекстах;
– уміння оцінювати
результати власного навчання.
Дослідження педагогів свідчать про те, що вчитися уміє той учень, який:
– сам виявляє мету діяльності, або
приймає поставлену учителем;
– виявляє зацікавленість у навчанні, докладає вольових зусиль;
– організовує свою працю для досягнення результату;
– знаходить і відбирає потрібну інформацію для виконання учбової
задачі;
– виконує інтелектуальні і практичні дії, прийоми, операції на
репродуктивному і творчому рівнях;
– володіє вміннями й навичками самоконтролю та самоосвіти;
– усвідомлює результативність своєї діяльності.
Методики успішного навчання:
- правильно готуйтеся
до уроків
- розвивайте увагу, пам
ять, сприйняття;
- карти памꞌяті;
- метод «ПЗ три П» - це скорочення від
слів: Переглянь! Запитай! Прочитай!
Перекажи! Повтори!;
10 умов успішного
навчання
1. Дотримання режиму дня
2. Упевненість у своїх силах
3. Розвиток сили волі
4. Уважність під час навчання
5. Намагатися осмислювати та розуміти
навчальний матеріал
6. Самостійність у навчанні
7. Практичне застосування знань та
умінь
8. Розширення свого кругозору
9. Самовиховання кращих людських
якостей
10. "Дружба" з усіма
навчальними предметами
Ми навчаємось ефективно, коли позитивно налаштовані й перебуваємо у стані розслабленої готовності. Цього можна досягти за допомогою спокійної музики, цікавої історії або спеціальних вправ.
Немає коментарів:
Дописати коментар