Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

неділя, 2 лютого 2025 р.

8 клас 03.02.25 Урок № 19

 Урок №20 Тема: Соціальний добробут. Соціальні аспекти статевого дозрівання. Спілкування хлопців і дівчат. Принципи рівноправного спілкування.

Домашнє завдання: Опрацювати §16 (ст.81-84), письмово виконати завдання «Моделюйте – набувайте життєвих навичок»  на ст.84.

З чого зроблені хлопчики наші?
З чого зроблені хлопчики наші?
Із жучків, жабеняток,
Із хвостів цуценяток --
З цього зроблені хлопчики наші.

З чого зроблені наші дівчатка?
З чого зроблені наші дівчатка?
Із цукерок і тістечок,
І гарненьких намисточок --
З цього зроблені наші дівчатка.

З чого зроблені парубки наші?
З чого зроблені парубки наші?
Із зітхань і підморгувань
Й рук несмілих доторкувань --
З цього зроблені парубки наші.

З чого зроблені наші панянки?
З чого зроблені наші панянки?
Із мережив і стрічок
Й гарних звабливих личок --
З цього зроблені наші панянки.

З чого зроблені наші бабусі?
З чого зроблені наші бабусі?
З бур'янів, фруктів, овочів
Й старих рогів коров'ячих --
З цього зроблені наші бабусі.

З чого зроблені наші матроси?
З чого зроблені наші матроси?
Із смоли і канатів
Й шрамів, що від піратів --
З цього зроблені наші матроси.

З чого зроблені наші солдати?
З чого зроблені наші солдати?
З марширувань і пороху
Й умінь дать відсіч ворогу --
З цього зроблені наші солдати.

Віктор Марач

Одне з центральних місць у суспільному розвитку посідають проблеми підготовки дітей, підлітків та молоді до повноцінного самостійного життя. Значна частина моделей поведінки формуються в підлітковому віці. Початок підліткового віку збігається з початком статевого дозрівання. Це відбувається неодночасно. Придивись до своїх однолітків, і ти побачиш, що дехто має набагато доросліший вигляд, а хтось виглядає ще зовсім дитиною. Усе це нормально. Тому дуже важливо знати, які фактори мають визначальний вплив на цей процес.                                                                Взагалі стосунки між людьми різної статі встановлюються з раннього дитинства і зазвичай проходять кілька етапів.

Дитинство.  Зовсім маленькі діти граються разом, потім вони починають надавати перевагу своїй статі: дівчатка граються з дівчатками, хлопчики – з хлопчиками.

Підлітковий вік. З початком статевого дозрівання усе змінюється. Дівчата і хлопці виявляють інтерес одне до одного, починають дружити, разом слухати музику, ходити в кіно. Спілкуються вони переважно групами – компаніями. Проводячи разом дозвілля, більше дізнаються одне про одного. Дівчата починають розуміти, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат.

Юність. Хлопець чи дівчина відчуває симпатію до когось одного протилежної статі. Якщо вона взаємна, молоді люди мають схожі мрії, погляди та інтереси, між ними виникає емоційна близькість, яка з часом може перерости в глибоке й прекрасне почуття – кохання.

Зрілість. З досягненням біологічної і соціальної зрілості закохані можуть створити родину.

Дівчата починають розуміти, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат. З досягненням біологічної і соціальної зрілості закохані можуть створити родину. В отроцтві почуття дорослості штовхає підлітка до того, щоб освоїти нові для себе «дорослі» види взаємодій. Цьому сприяють бурхливий фізіологічний розвиток і, отже, ідентифікація підлітка з дорослими.  Це суттєво впливає на зміну відносин між хлопчиками і дівчатками: вони починають проявляти інтерес одне до одного як до представника іншої статі. У зв'язку з цим підлітку стає особливо важливо, як ставляться до нього інші. З цим насамперед пов'язується власна зовнішність: якою мірою зачіска, фігура, манера тримати себе особи відповідають статевій ідентифікації «Я як чоловік», «Я як жінка».  Особливе значення в цьому ж зв'язку надається особистій привабливості - це має першорядне значення в очах однолітків. Диспропорції у розвитку між хлопчиками і дівчатками можуть служити джерелом переживань. Так, у фізичному розвитку дівчатка випереджають хлопчиків, вони можуть бути більшими і вищими. Дівчинка, яка випереджає інших у зростанні, може переживати це як певну неповноцінність, відхилення від норми. Низький зріст у хлопчиків викликає аналогічні почуття. Особливо важко переживаються зріст, повнота, худорба тощо. 
   Інтерес до іншої статі у молодших підлітків проявляється спочатку в неадекватних реакціях. Так, для хлопчиків характерні такі форми звернення на себе уваги як «задирання», приставання і навіть хворобливі дії. Дівчатка зазвичай усвідомлюють причини таких учинків і серйозно не ображаються, у свою чергу, демонструючи, що не помічають, ігнорують хлопчиків. Пізніше відносини ускладнюються. Зникає безпосередність у спілкуванні. Часто це виражається або в демонстрації байдужого ставлення до іншої статі, або в сором’язливості при спілкуванні. У той же час підлітки відчувають почуття напруги від почуття закоханості до представників протилежної статі. У дівчаток цей інтерес зазвичай виникає раніше, ніж у хлопчиків: про власні симпатії таємниче повідомляється єдиній подрузі, але часто і групі ровесниць. Навіть при взаємних симпатіях відкриті дружні відносини проявляються рідко, так як для цього підліткам необхідно не лише подолати власну скутість, а й бути готовим протистояти глузуванням і кпинам з боку однолітків. У старших підлітків спілкування між хлопчиками і дівчатками стає більш відкритим: у коло спілкування включаються підлітки обох статей. Прихильність до однолітка протилежної статі може бути інтенсивною, як правило, їй надається дуже великого значення. Відсутність взаємності іноді стає причиною сильних негативних емоцій. Романтичні відносини в спілкуванні хлопців і дівчат можуть виникати при спільному проведенні часу: на прогулянках, при відвідуванні музеїв, театрів, танців, кіно тощо. Підлітки нерідко ототожнюють себе з популярними персонажами і прагнуть відповідати зовнішнім формам їхньої поведінки. Прагнення подобатися стає одним із значимих прагнень. Погляд знаходить особливу ціну: «Він на мене так дивиться! Я йому подобаюся!». Взаємні погляди та посмішки вже багато до чого зобов'язують. Це як би німа обітниця до переваги іншим. Якщо у відповідь подібних поглядів немає, то підліток сильно і гостро страждає. У дівчаток переживання прориваються в сльози і відчайдушні вигуки: «Він мене не любить!». Особливої ціни набувають дотики, танці, бо запрошення партнера потребує певної сили волі, упевненості, рішучості, сміливості.  Саме в цю пору багато підлітки, прагнучи зберегти свої переживання для самих себе, починають писати щоденник, вірші.  Романтичне ставлення до представника іншої статі спонукає до мрії, фантазій, де здійснюються найнеймовірніші задуми і збуваються надії. 
    Міжособистісне спілкування підлітка реалізується у спілкуванні з дорослими та з ровесниками, їх роль у формуванні особистості неоднакова. Якщо у спілкуванні з дорослими підліток засвоює суспільно значущі критерії оцінок, цілі та мотиви поведінки, способи аналізу навколишньої дійсності і способи дій, то спілкування з ровесниками є своєрідним випробуванням себе у сфері особистісної, зокрема специфічної моральної, проблематики.

У спілкуванні з дорослими підліток завжди перебуває в позиції молодшого, певною мірою підкореного, а за таких умов не всі морально-етичні норми можуть бути ним засвоєні та апробовані. І лише в стосунках з ровесниками він рівноправний, виконуючи ролі організатора та виконавця, приятеля і суперника, друга, що зберігає чиюсь таємницю і довіряє свою іншим. Спілкування в підлітковому віці ґрунтується на висловленні почуттів дружби, приязні, кохання.

Важливі характеристики спілкування, без яких не можливі гармонійні стосунки з найближчим оточенням:

Ø  відкритість,

Ø  рефлексивність,

Ø  довіра,

Ø  здатність відгукуватися на внутрішні стани,

Ø  конструктивність.  

Закоханість — сильне людське почуття (комплекс почуттів), об'єктом якого є інша особистість. Науковці виявили деякі фактори, які сприяють виникненню закоханості, серед них:

1) фізіологічні чинники (такі, як запах, постава, зовнішній вигляд і т.п.);

2) психологічні чинники;

3) емоційні чинники;

4) соціальні чинники.

Кохання — це вершина людських почуттів, воно окриляє, облагороджує. Уміння кохати є мірилом краси та щирості людської душі. Кохання більше за будь-яке почуття прагне вираження, особливо в мистецтві: музиці, поезії, танці.

Немає коментарів:

Дописати коментар