Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

неділя, 12 січня 2025 р.

8 клас 13.01.25 Урок № 16

 Тема: Уміння вчитися. Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар’єри ефективного навчання. Пр. р. № 8 «Моделювання прийомів ефективного запам’ятовування, концентрації уваги».                                                                                                                   Домашнє завдання: Опрацювати інформацію в §14-15 (ст.68-79), обрати 1 тему для листа другу та написати його за допомогою малюнків (завд. 4 на ст.72).                                                                                                              Грецька притча про філософа і знання

- До чого низько ти опустився! Ти готовий учитися в першого-ліпшого перехожого! – докоряли одному філософу.

Знання – наскільки дорогоцінна річ, що їх не соромно здобувати з будь-якого джерела, - відповів філософ

 Навчання це цілеспрямована взаємодія вчителя і учнів у процесі якої засвоюються знання, формуються вміння та навички. Уміння вчитися — ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. Рекомендації європейського парламенту та європейської Ради від 18 грудня 2006 р. щодо ключових компетентностей для навчання упродовж життя визначили уміння вчитися — як уміння організовувати власне навчання як індивідуально, так і у групах, ефективно управляючи часом й інформацією.

Відповідно до цих Рекомендацій уміння вчитися передбачає:

набуття фундаментальних знань та умінь;

– спроможність оперувати числами й ІКТ;

– здобуття знань, їх обробка і засвоєння;

– здатність організовувати власне навчання, співпрацювати з іншими у рамках навчального процесу;

– здатність використовувати здобуті знання, життєвий досвід у різних життєвих контекстах;

– уміння оцінювати результати власного навчання.

 

Дослідження педагогів свідчать про те, що вчитися уміє той учень, який:                                         сам виявляє мету діяльності, або приймає поставлену учителем;

– виявляє зацікавленість у навчанні, докладає вольових зусиль;

– організовує свою працю для досягнення результату;

– знаходить і відбирає потрібну інформацію для виконання учбової задачі;

– виконує інтелектуальні і практичні дії, прийоми, операції на репродуктивному і творчому рівнях;

– володіє вміннями й навичками самоконтролю та самоосвіти;

– усвідомлює результативність своєї діяльності.                                                                        Досягнення успіху – це нелегкий, тривалий процес. Він у кожного свій. Одному доводиться бути першопрохідцем, потопаючи по коліна в снігу, обходячи калюжі або прибираючи каміння. Інший ітиме по натоптаній стежці і прийде першим. Хтось при найменших перепонах залишається на місті або навіть повертається назад. Порядна людина зупиниться, щоб підтримати іншого, допомогти йому. Тоді вони решту шляху зможуть подолати разом, наприклад, займатися спільною діяльністю. Слід усвідомлювати, що знайдуться й ті, які не тільки не подадуть вам руки, а, навпаки, будуть чинити усілякі перешкоди (намовляти проти вас інших, втручатися в справи, руйнувати бізнес, шантажувати тощо). Та хай вас це не лякає і не зупиняє. У потрібний момент згадайте легендарні слова Уінстона Черчіля, людини, яка в своєму житті досягла висот: «Ніколи, ніколи, ніколи не здаватися!» Що мають на увазі, коли говорять: «налаштуватися на успіх»? Налаштування на успіх – це впевненість у тому, що ти дійдеш до кінця, закінчиш розпочату справу. Ознайомимося з деякими прийомами налаштування на успіх.

1)      Отримайте підтримку. Можна попросити про неї друзів, родичів чи колег. Перед складним екзаменом дехто просить тримати за нього кулачки, на гру приходять уболівальники команди, щоб підтримати гравців тощо.

2)      Подбайте про своє здоров’я. Що буде з розпочатою справою, якщо ви ненароком захворієте?

3)      Будьте позитивними. Якщо часто чуєте у себе в голові заперечення типу «Та це просто маячня», «Справжні дурниці», «У мене нічого не вийде», «Досить, далі самі»…, значить, прийшов час ставати більш позитивними.

4)      Нагадування. Якщо починаєте якусь справу, що триватиме певний час, то робіть собі нагадування: стікери на моніторі, позначки на видних місцях, камінці в черевиках, записки в кишенях тощо. Важливо дотримуватися відведеного на виконання справи часу.

5)      Розбийте все на дрібні «кроки». Основну мету розподіліть як систему під цілей. Наприклад, якщо ви вирішили вести здоровий спосіб життя, сьогодні ляжте вчасно спати, завтра зробіть собі корисний сніданок, пройдіться пішки замість громадського транспорту, дотримуйтесь режиму дня…

6)      Не намагайтеся обійняти безмежне. Цілі мають бути реальними, можливими для їх досягнення.

Бар’єри ефективного навчання

  Що заважає нам успішно навчатися? З одного боку, це зовсім дрібні моменти, наприклад, музика грає, ми робимо домашнє завдання, а нам дзвонять, нас щось відволікає. Із цим не так важко впоратися. А є більш серйозні бар’єри для ефективного навчання. До таких бар’єрів можна віднести ситуацію, коли в того, хто вчиться, низька мотивація, він каже: «Я й так все знаю! Навіщо ж учитися!». Або навпаки, учень не впевнений у своїх силах і каже: «Я в цьому не розбираюся і ніколи не розберуся!». Позиції різні, але результат однаковий — обидва учні не можуть навчатися ефективно. Трапляється так, що бар’єром у навчанні стає минулий негативний досвід: учень намагався вчитися, але в нього не виходило, і він більше не старається, бо боїться нової невдачі — «Я боюся, що не вийде». Особливо слід звернути увагу на комунікаційні бар’єри: психологічний дискомфорт, сором’язливість, невміння добирати правильних слів та аргументів, низький рівень сформованості навичок аналізу, порівняння, пояснення, брак інформації або глибоких знань, нездатність використовувати невербальні засоби спілкування, пасивність через страхи і побоювання, відсутність певного досвіду тощо.

10 умов успішного навчання

1. Дотримання режиму дня

2. Упевненість у своїх силах

3. Розвиток сили волі

4. Уважність під час навчання

5. Намагатися осмислювати та розуміти навчальний матеріал

6. Самостійність у навчанні

7. Практичне застосування знань та умінь

8. Розширення свого кругозору

9. Самовиховання кращих людських якостей

10. "Дружба" з усіма навчальними предметами

 Ми навчаємось ефективно, коли позитивно налаштовані й перебуваємо у стані розслабленої готовності. Цього можна досягти за допомогою  спокійної музики, цікавої історії або спеціальних вправ.                   Мнемонічні прийоми — це техніки, які допомагають швидше і краще запам’ятовувати. Нижче наведено кілька таких прийомів.

                                       Методики успішного навчання:                  

- правильно готуйтеся до уроків

- розвивайте увагу, пам ять, сприйняття;

- карти памяті;

- метод «ПЗ три П» - це скорочення від слів: Переглянь! Запитай! Прочитай! Перекажи! Повтори!;

Ми засвоюємо

10 % того, що читаємо

20 % того, що чуємо

 30 % того, що бачимо

 50 % того, що бачимо і чуємо

70 % того, що говоримо

 90 % того, що говоримо і робимо


Немає коментарів:

Дописати коментар