Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

вівторок, 21 січня 2025 р.

7 клас 20.01.25 Урок № 20

Тема: Дорослішай та радій життю. Зрілість та її ознаки.                                         Домашнє завдання: Прочитати §9 ст.90-93, записати свої поради підліткам в складних ситуаціях (ст.93).

Епіграф  уроку: «Підліток  - ще не дорослий, але вже й не дитина». (за визначенням ВООЗ)                                                                     Історія про гусінь                                                                    Сидять на капусті дві гусениці. Раптом чують якийсь шурхіт. Піднімають голови і бачать, як над ними пролітає чарівний метелик. Одна гусениця дивиться на іншу, хитає головою і каже: «ніхто і ніколи не втягне мене в таку авантюру».

Закінчіть твердження:

Підлітковий вік – це чудово тому, що…         

Підлітковий вік – це чудово , але…

«Я вже не маленький!», «Вирішуватиму все сама!», «Самі все зробимо!» — так часом говорять старшокласники, спілкуючись із дорослими. На таке дорослі відповідають: «Молоді ще, недосвідчені!», «Зелений ще!», «Не готова ще!», «Доростіть, а тоді будете!..». Проте від підлітків можна почути ще й таке: «Я ще не маю паспорта!», «Я — неповнолітній, відповідати не буду!», «До 18 років я — дитина!». То до чого ви вже готові, а до чого ще слід дорости? Що це — зрілість? Як можна визначити, зріла людина чи ні? Кожен знає, як вибрати достиглі помідори: плоди мають бути червоні й ароматні. Це — ознаки зрілості помідорів. Чи є ознаки зрілості людини? Так. Вважається, що людина зріла, якщо здатна самостійно розв’язувати життєві проблеми і брати на себе відповідальність за власні рішення. Виділяють такі складові зрілості людини: фізичну (біологічну), соціальну. У процесі свого індивідуального розвитку кожна людина проходить певні етапи: немовлячий вік, грудний вік, дитинство, підлітковий період, юність, зрілість, старість. Кожний етап відзначається своїми особливостями й відіграє певну роль. Знання про це допомагають людині справлятися з труднощами, які неминуче виникають у кожному періоді її життя. Вік, у який вступаєте ви, 7-класники, називається підлітковим. Цей період учені ще називають «перехідним», «періодом гормонального вибуху», «пубертатом» (від латин. pubertas — статева зрілість). Це складний, але дуже цікавий період, оскільки в цей час починається перехід від дитинства до дорослості. Такий перехід пов’язаний з усіма сферами життя — фізіологічною, психологічною та соціальною. Для того щоб стати дорослим, перш за все потрібно досягти фізіологічної зрілості. Тобто всі системи організму — опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травна, видільна, нервова, статева та інші — повинні бути остаточно сформованими. Тільки тоді людина може виконувати нові для неї функції, пов’язані зі створенням сім’ї, народженням і вихованням дітей. Такий стан учені називають фізіологічною зрілістю. Коли підлітки ростуть, маса їхнього тіла збільшується повільніше, ніж зріст, тому вони часто виглядають незграбними: довгі руки, великі ступні, інколи сутула постава. Але все це є тимчасовим. Головне, що підлітки розвиваються, у них з’являються фізичні ознаки, що відповідають зрілості, вони перетворюються на дорослих, фізіологічно зрілих людей — чоловіків або жінок. Одночасно з фізіологічною зрілістю формується психологічна й соціальна зрілість. Будь-який підліток учиться адекватно (тобто відповідним чином, правильно) сприймати себе і людей. Він учиться бути самостійним у житті, особисто приймати рішення і нести за них відповідальність. Психологічна і соціальна зрілість — це результат життя в суспільстві, результат психологічного і соціального розвитку та пристосування до спільного життя з іншими людьми. Підліток поступово навчається найкращим чином організовувати свою поведінку в соціальному середовищі, узгоджувати власну самооцінку і власні очікування зі своїми можливостями та навколишньою реальністю. Для того щоб навчитися цього, він повинен уміти аналізувати свій внутрішній досвід. Підлітка вважають «соціально незрілим» у тому разі, коли він ще не може прогнозувати власну поведінку, приймати обдумані рішення, співвідносити їх зі своїми можливостями і нести за них відповідальність перед собою та іншими людьми. Звичайний наслідок малопродуманих і безвідповідальних рішень — їхня нездійсненність. Звідси різного роду невдачі, здобуття не того результату, який очікувався. Підліткові дуже хочеться звинуватити в цих невдачах інших людей, але спочатку він повинен оцінити свою власну поведінку і ступінь обдуманості своїх рішень.                                Підлітковий вік - це період багатьох змін: фізіологічних, що відбуваються у тілі, психологічних - у думках, почуттях і потребах, а також у стосунках з іншими людьми (батьками, вчителями, друзями, протилежною статтю). Щоб стати дорослим, треба «вирости» не лише фізично, а й психологічно і соціально.  Організм дозріває фізіологічно, але до повної фізіологічної зрілос­ті ще далеко, іде соціальне дорослішання, проте соціальна зрілість ще не настала. Саме тому підлітковий період є таким непростим, насиченим і суперечливим. Хронологічно підлітковий вік визначається від 10-11 до 14-15 ро­ків. Гормони росту й статеві гормони викликають у підлітка інтенсив­ний фізіологічний розвиток, спрямований на формування фізіологічної зрілості. Фізичний розвиток є суто індивідуальним. Не хвилюйтеся, коли ви маєте невеликий зріст або маленьку вагу. Усе суто індивідуально і залежить від ба­гатьох причин. На темпи зростання і розвитку, крім спадковості, впливають інші чинни­ки. Відомо, що у другій половині XX ст. був помічений процес прискорення темпів зростання і розвитку. Це явище здобуло назву «акселерація». Акселерація - це прискорення фізичного розвитку дітей, яке спостерігається останні 150 років. Вона включає різні анатомічні й фізіологічні прояви, зокрема й скорочення термінів статевого дозрівання. Серед причин, що зумовили акселерацію, називають соціально-економічні умови, вплив посиленого потоку інформації, перерозподіл генетичного матеріалу в популяціях людини, вплив сонячної активності та інше. Чинники, які позитивно виливають на фізіологічний, стате­вий і розумовий розвиток:  спадковість, рівень здоров'я, збалансоване хар­чування, екологічно чисте довкілля, соціальні умови проживання та здоровий спосіб життя тощо. Існують чинники, які особливо негативно впливають на ваш індивідуальний фізіологічний розвиток: нездоровий спосіб життя і шкідливі звички. Ознаками фізичної зрілості людини є фізіологічне дозрівання всіх систем організму, їх готовність до виконання функцій зрілого віку — створення сім’ї, народження й виховання дітей.

Психологічно і соціально зріла людина вміє самостійно:

прогнозувати свою поведінку в будь-яких життєвих ситуаціях;

• здобувати потрібну інформацію й аналізувати її згідно зі своїми цілями в різних сферах життя;

• мобілізовуватися для приведення в дію власного рішення всупереч різним обставинам;

• відстежувати хід виконання власних дій та їхні результати;

• робити висновки з власної поведінки в різних ситуаціях;

• емоційно правильно реагувати на різні життєві ситуації.

Фізіологічна зрілість характеризується формуванням усіх фізіологічних систем організму. Психологічно й соціально зрілу особистість відрізняє відповідальність, терпимість і саморозвиток.


Немає коментарів:

Дописати коментар