Тема: Цілісність здоров’я. Взаємозв’язок складників здоров’я. Навички, сприятливі для здорового способу життя.
Домашнє завдання: Прочитати §8 (ст.78-86), виконати інтерактивні вправи (за QR-кодом на ст.82-83) та показати скрін результатів.
Притча
про мішок картоплі
Одного разу учень звернувся до мудрого вчителя: - Ти такий
мудрий, завжди в гарному настрої. Допоможи і мені бути таким. Учитель погодився і попросив учня принести картоплю
та прозорий пакет. -
Якщо ти на когось розсердишся і затаїш образу, - сказав учитель, - візьми одну картоплину, на одному
боці її напиши своє ім’я, а на другому -
ім’я людини, з якою у тебе виник
конфлікт. Потім поклади цю
картоплину в пакет. -
І це все? - здивовано запитав учень.- Ні, - відповів
учитель. - Ти повинен завжди носити із і собою цей мішок. Щораз, коли
ображатимешся на когось, додавай в нього
картоплину. Учень погодився.
Пройшов час, і пакет учня став досить
важким, носити його було дуже незручно, а перші картоплини стали псуватися і видавати різкий неприємний
запах. Учень прийшов до
вчителя і сказав: - Пакет вже
неможливо носити із собою. Він надто важкий, а картопля
зіпсувалася. Запропонуй що-небудь інше. Але вчитель відповів:
-
Те саме відбувається в твоїй душі. Коли ти на кого-небудь злишся, ображаєшся, у
тебе в душі з’являється важкий камінь.
Просто ти не помічаєш цього. Із часом каменів стає дедалі більше. Вчинки
перетворюються на звички, звички - на негативні риси і характеру. Щораз, коли
ти ображаєшся або, навпаки, ображаєш
когось, подумай, чи потрібен тобі цей камінь.
ü Що ви робите, щоб бути здоровим?
ü Як, на вашу думку, потрібно піклуватися про своє здоров'я, як його берегти?
Кожна людина повинна берегти і
зміцнювати своє здоров’я. Іграшку, книжку, одяг можна купити за гроші, а
здоров'я не купиш. Саме тому з раннього дитинства треба дотримуватись здорового
способу життя. Сучасне уявлення про здоров’я
називають холістичним (від англ. «whole»
— цілий, цілісний). Воно ґрунтується на визначенні Всесвітньої організації охорони
здоров’я (ВООЗ) і враховує не лише фізичне благополуччя людини, а й інші
виміри: її емоційний стан, інтелектуальний розвиток, рівень соціальності та
духовності. Усі ці аспекти взаємопов’язані і впливають на загальне благополуччя людини. Адже якщо хтось має здорове тіло, але
незадоволений собою або відчуває,
що його ніхто не любить, то страждає не
лише його душа. Від цього можна й
занедужати: погано спати уночі, потерпати від головного болю. Отже, щоб досягти високого рівня благополуччя, треба дбати про
всі його аспекти. Якщо здоров’я залежить
передусім від способу життя людини, а отже, від її поведінки, то постає
питання, від чого ж найбільше залежить поведінка? Психолог Абрахам Маслоу
розробив теорію, яка пояснює поведінку людини, виходячи з її потреб. Спосіб
життя відіграє важливу роль у нашому житті. В кожної людини він свій. Саме від
способу життя залежить наше здоров'я. Усі аспекти здоров’я взаємопов’язані та впливають
на загальне благополуччя людини. Адже якщо людина має здорове тіло, але не задоволена собою або
відчуває, що її ніхто не любить, то страждає її душа. Від цього можна й
занедужати: погано спати вночі, потерпати від головного болю. Отже, щоб досягти
високого рівня добробуту, треба дбати про всі його аспекти. Усі ми добре знаємо, що здоров'я – найбільша
людська цінність, яку, на жаль, багато хто починає цінувати і берегти, вже
втративши частину скарбу, відпущеного нам природою. Отже, попри всі труднощі
буття, кожен із нас має свідомо ставитися до свого здоров'я, берегти
найдорожчий скарб у житті. А бути здоровим – значить бути веселим,
життєрадісним, із надією зустрічати новий день, почуватися по-справжньому
щасливим. Проблема збереження і зміцнення здоров'я творчо
розвиненої особистості була закладена ще багатовіковою історією людства.
Протягом усього розвитку людину турбувала думка
про забезпечення міцного здоров'я, радісного відчуття життя, тому вона
прагнула до розгадки таємниці здоров'я та вічної молодості. Поняття
здорового способу життя і поведінки, що відповідає принципам природи, були
предметом постійного вивчення давніх людей. Своє розуміння здорового способу
життя існувало в культурах усіх великих цивілізацій. Багатьом добре відомо, що
в західних культурах існував культ тіла, правильного розвитку людини. Там
виникли Олімпійські ігри і всі погляди на фізичне вдосконалення, відомі як
фізична культура. Але мало кому відомо, що первинне значення в отриманні
здоров'я давні греки приділяли зовсім не фізичній культурі, а душевному стану. У своєму
трактаті «Вказівка до щастя» аль-Фарабі зауважує: «Досконалість людини – це
здоров'я: якщо є здоров'я , то його слід зберігати, а якщо немає, то його слід
придбати. Здоров'я досягається тільки у разі дотримання заходів: за помірного
вживання їжі досягається здоров'я, за помірної праці набувається сила, точно
так хороша вдача досягається у разі помірних дій», тобто тим самим учений
акцентує увагу на важливості, взаємозумовленості нерозривності й цілісності
фізичного, психічного, соціального здоров'я.
Кожен з нас у процесі життя накопичує знання і
виробляє певні вміння. Наприклад, уміння читати, рахувати й писати. Якщо людина
якимось умінням користується часто, то починає автоматично здійснювати певні
дії. У неї з’являється навичка. Наприклад, спочатку школяр здобуває вміння
писати. Потім за допомогою частих вправ здобуває навичку письма, тобто починає
робити це автоматично. Навички з’являються протягом життя і становлять основу
поведінки. Навичка
формується в результаті постійних вправ, потім розвивається і вдосконалюється.
А звичка з’являється при простому багаторазовому повторенні однієї й тієї самої
дії протягом більш-менш тривалого часу. Вона не розвивається і не
вдосконалюється. Вона просто є. Звичка — це поведінка, образ дій, схильність, що стали для
людини звичайними, постійними, це спосіб
поводитися, не замислюючись, що, як і чому ти робиш. Наприклад,
людина торкається мочки вуха, якщо про щось задумалася. Постійне повторення
цієї дії перетворює її на звичку. До звичок можна також віднести манеру підкидати
голову для того, щоб прибрати чубок з чола, або манеру сутулитися при ходьбі,
або гризти нігті від хвилювання. Звичка – спосіб поводитися, не замислюючись, що, як і чому
ти робиш. Будь-яка дія,
якщо ви її багаторазово повторюєте, може перетворитися на звичку. Якщо це
корисна дія, то формується корисна звичка. Але можуть формуватися і шкідливі
звички. Розрізняють
прості
і складні звички. До складних
відносять здатність цінувати час, дотримуватися режиму дня, доводити
розпочате до кінця. А до простих звичок можна віднести, наприклад, звичку
завжди класти на місце необхідні предмети або збирати портфель відразу після
приготування уроків. Звичка дивитися під ноги допомагає нам уникнути травм
і переломів. Звичка зупинятися біля дороги, дивитися ліворуч і праворуч перед
тим, як перейти її, рятує нам життя. Звичка вітатися і привітно усміхатися
робить нас привабливими для інших людей. Звичка мити руки перед їдою вберігає
нас від інфекційних захворювань. Звичка піднімати руку, якщо хочеш щось
запитати або сказати на уроці, допомагає успішно вчитися. Корисні
звички з’являються не відразу, а після тривалого повторення дії. Наприклад,
якщо школяр один або два рази зробив уранці зарядку, то звичкою це не стане. А
от якщо він займається зарядкою протягом року, то це може стати звичкою. Звички
— це риси поведінки, які стали вашою потребою.
Принципи
здорового способу життя:
·
принцип забезпечення раціонального харчування;
·
принцип підтримування оптимального рухового режиму;
принцип загартовування;
·
принцип дотримування правил особистої гігієни;
· принцип
формування в себе вольових якостей; принцип інтелектуального, морального і
духовного розвитку.
Складові здорового способу життя
1. Мабуть,
кожному відомі мудрі слова: «Ми, їмо для того, щоб жити, а не для того, щоб
їсти». Справді, не можна бачити мету і зміст життя в їжі. Однак, важливо
правильно харчуватися. Дехто вважає, що не має значення де і що їсти, аби не
бути голодним. Минає час, і така людина починає нездужати. Треба з молодих
років дотримувати правильного режиму харчування. Але, що це означає? Правильний
режим харчування передбачає відповідну кількість і якість спожитих продуктів,
які має спожити людина, достатній вміст
у них необхідних поживних речовин, раціональний розподіл їжі протягом
дня, відповідну черговість страв і сприятливі умови для їх споживання.
2. Японські
вчені довели, що для підтримки здоров'я
людина повинна робити щодоби до 10000 кроків, тобто проходити за день 7-
3. Найкращий
відпочинок – міцний сон уночі. Людина спить третину свого життя. Сон і здоров'я
взаємопов’язані: сон допомагає людині відновити сили. Під час сну
накопичується енергія. Спати потрібно
стільки. Скільки вимагає твій організм. Згідно з життєвим ритмом.
4. Загартовування.
5. Чергування
праці та відпочинку.
Слід
розуміти, що:
-
відпочинок – це не ледарювання, а правильна
зміна видів діяльності.
-
Відпочинок слід планувати
-
Є шкідливі способи відпочинку, що призводять до
розумового та фізичного виснаження.
6. Іменем
грецької богині здоров'я, чистоти і санітарії, Гігієї названо наукову галузь,
яка займається дослідженням факторів навколишнього середовища, що впливають на
здоров'я людини – гігієну. Дотримання її правил – одна із складових здорового
способу життя.
7. Не менш важливими для здоров'я людини є
позитивні емоції.
Немає коментарів:
Дописати коментар