Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

пʼятниця, 6 травня 2022 р.

Зміни в роботі ІРЦ та в інклюзивном навчанні

 


ЗМІНИ до Положення про Інклюзивно-ресурсний центр та деякі законодавчі акти щодо інклюзивного навчання у період воєнного часу

Постановою КМУ № 493 від 29 квітня 2022 року внесено деякі зміни в законодавчі акти щодо інклюзивного навчання у зв’язку з дією воєнного часу в Україні.

Розглянемо основні зміни до Положення про ІРЦ.

1. Розширений перелік додаткових завдань ІРЦ

Окрім основних завдань ІРЦ як то проведення комплексної оцінки, надання рекомендацій закладам освіти та батькам дітей з ООП, участь у засіданнях психолого-педагогічного консиліуму додаються наступні завдання:

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) додатковими завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:

проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з ООП, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) та:

а) зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і НЕ отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;

б) здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання, але НЕ отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання внаслідок особливостей психофізичного розвитку;

надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з ООП, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги.

2. Додана важлива норма щодо надання документів для проведення комплексної оцінки, а саме їх копій або документів в електронному вигляді через застосунок ДІЯ:

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися КОПІЇ документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу ДІЯ (Дія) .

3. Встановлений новий строк проведення комплексної оцінки для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання з моменту подачі документів:

РАНІШЕ: Інклюзивно-ресурсний центр проводить комплексну оцінку не пізніше ніж протягом МІСЯЦЯ з моменту подання звернення (заяви).

ЗАРАЗ: У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом ТИЖНЯ з моменту подання звернення (заяви).

4. Доповнені місця для проведення комплексної оцінки:

Так раніше було заначено, що комплексна оцінка проводилась за місцем навчання осіб з ООП; зараз цю норму доповнено й словами, що вказана оцінка може проводитися в закладі освіти ТА /АБО за місцем її проживання (перебування), в тому числі тимчасового у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).

Для цього фахівці інклюзивно-ресурсних центрів за заявою заявників виїжджають на місце навчання особи з особливими освітніми потребами та/або місця проживання (перебування), в тому числі тимчасового місця проживання (перебування) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).

5. Також в новій реакції викладені пп. 19-23 Положення про ІРЦ, які встановлювали з якою МЕТОЮ проводилась оцінка тих чи інших критеріїв розвитку, а також оформлення їх результатів.

Наводжу нову редакцію:

Метою проведення оцінки ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ особи є визначення

- рівня її загального розвитку,

- відповідності віковим нормам,

- розвитку дрібної моторики,

- способу пересування тощо,

- а також його впливу на фізичну та рухливу активність особи, її освітню діяльність.

За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо облаштування освітнього середовища (простору), адаптації/модифікації навчальних програм.

Оцінка МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ особи проводиться з метою визначення

- рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови,

- наявності мовленнєвого порушення та його структури,

- а також його впливу на опанування навчальних програм,

- розвиток комунікативних навичок тощо.

За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.

Оцінка КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ особи проводиться з метою визначення

- рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага,

- а також їх впливу на освітню діяльність.

За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.

Оцінка ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ СФЕРИ особи проводиться з метою виявлення

- її здатності до вольового зусилля,

- схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин,

- психологічного стану особи,

- а також їх впливу на освітню діяльність.

За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі для фахівців, що надають корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги, для практичного психолога та соціального педагога закладу освіти.

Оцінка ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ проводиться за всіма напрямками

- з урахуванням критеріїв формування вмінь та навичок,

- впливу встановлених особливих освітніх потреб на рівень сформованості знань, умінь, навичок відповідно до вікових особливостей особи,

- у тому числі оцінка умінь, навичок, інтересів, важливих для вибору професії (для осіб з особливими освітніми потребами, які здобуватимуть професійну (професійно-технічну), фахову передвищу, вищу освіту).

6. Внесено зміни в пункт 26, який зазначав, що за результатами комплексної оцінки окрім наявності чи відсутності особливих освітніх проблем, тепер ще й додатково прописуються рекомендації:

надаються рекомендації щодо надання підтримки в освітньому процесі для дітей, які зазнали психологічної травми.

7. Скорочений термін проведення оцінки:

Зазвичай комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 10 робочих днів.

Але у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 5 (П’ЯТИ) робочих днів .

8. В новій редакції викладено п. 32, який встановлював, що висновок про комплексну оцінку є підставою для складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

Тепер він виглядає так в новій редакції:

У разі встановлення фахівцями інклюзивно-ресурсного центру наявності в особи особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для:

а) забезпечення інклюзивного навчання (утворення інклюзивної групи чи класу), складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг згідно з визначеним рівнем підтримки відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти;

б) зарахування особи з особливими освітніми потребами до закладів спеціальної освіти (з урахуванням особливостей розвитку особи відповідно до профілю (напряму) спеціальної школи або навчально-реабілітаційного центру);

в) зарахування до спеціальних груп чи класів (з урахуванням особливостей розвитку особи);

г) складення індивідуальної програми розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за формою педагогічного патронажу.

9. Внесені деякі зміни щодо ПОВТОРНОЇ комплексної оцінки, а саме розширено перелік осіб, які мають право звертатися щодо повторної оцінки:

Повторна комплексна оцінка фахівцями інклюзивно-ресурсного центру проводиться у разі:

переходу особи з особливими освітніми потребами з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти;

переходу особи з особливими освітніми потребами між рівнями освіти; переведення особи із спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, закладу загальної середньої освіти до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного (спеціального) класу закладу загальної середньої освіти;

(НОВА норма ) ініціативи батьків (інших законних представників) особи з особливими освітніми потребами;

(НОВА норма) ініціативи особи, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” з метою проведення моніторингу розвитку особи, але не частіше ніж раз на рік;

рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами закладу освіти або фахівців інклюзивно-ресурсних центрів з метою проведення моніторингу розвитку особи (за згодою батьків).

10. Також в Положенні про ІРЦ тепер чітко передбачено, що Висновок про комплексну оцінку повинен містити наступні дані:

категорію (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів) та

інформацію щодо ступеня їх прояву;

рівень підтримки для організації інклюзивного навчання (відповідно Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти та до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти).

Немає коментарів:

Дописати коментар