Тема: Планування навчальних цілей і їх реалізація. Власні потреби та інтереси підлітків у навчанні. Підсумкова робота «Гр.1 Безпека». Домашнє завдання: Опрацювати інформацію в §13 (ст.146-148); скласти план дій на день, на тиждень, на місяць.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Українська народна приказка
Зазвичай дітей віком від 10 до 16 років називають підлітками, а цей вік
заведено називати перехідним чи підлітковим. Він починається, коли частина
мозку, відома як гіпоталамус, починає виділяти гормон, що приводить у дію
гіпофіз і статеві залози, які починають виробляти чоловічі або жіночі статеві
гормони. Як правило, це відбувається, коли людина досягає 14- річного віку.
Дехто з учених вважає: попри те що вікові категорії, завжди визначалися досить
довільно, період із 10 до 14 років підходить якнайкраще під цю категорію. Під
час перехідного віку організм і поведінка підлітків зазнають багатьох змін, які
проявляються під час навчання. Наприклад, деякі учні безперервно розмовляють і,
зазвичай, не дуже захоплені навчальною діяльністю на уроці. Перешкоди в
навчанні підлітків можна значною мірою подолати, якщо зрозуміти основні причини
їхньої поведінки, а також потреби підліткового віку.
- повага та визнання, безоцінна увага та підтримка;
- спілкування і прийняття однолітками;
- уміння впевнено обстоювати власну думку;
- чіткі правила та межі;
- розвиток і навчання через «власний досвід»;
- свобода самовираження;
- творче самовираження та самореалізація;
- поставлення життєвих цілей.
Підлітки мають також специфічні потреби, які,
безумовно, є в будь-якому шкільному віці, проте вони найбільш виражені в підлітковому
віці:
- потреба гри та соціальної
взаємодії.
Підліткам подобається бути зі своїми однолітками, і вони іноді не можуть
дочекатися, поки закінчиться урок, щоби розважитися з
однокласниками/однокласницями;
- потреба
відпочинку. Підліткам потрібно близько дев’яти годин сну
вночі, щоби залишатися активними впродовж дня. Однак здебільшого рідко хто
з них отримує таке задоволення, і саме тому вони можуть спати на уроках.
Вони просто борються зі сном!;
- потреба
фізичної активності. Перерв між уроками підліткам не вистачає.
Кінестетичне навчання може допомогти протидіяти сонливості та
зосередитися. Коротка діяльність, яка передбачає рух, призводить до
збільшення концентрації, що допомагає бути уважнішими протягом усього
заняття;
- потреба
навчатися в менш напруженому
середовищі.
Стрес, зазвичай, пов’язаний із дорослим життям і роботою. Але підлітки
також можуть піддаватися високому рівню стресу в школі.
Якщо у підлітковому віці ці потреби не реалізуються, частина учнів втрачає
інтерес до навчання. Це може статися також через:
·
Зміну життєвих пріоритетів.
У підлітковому віці стає важливим вміння зрозуміти себе і навчитися вибудовувати стосунки з однолітками.
·
Надмірне навантаження та втому
Якщо в підлітка немає можливості відпочити, якщо все життя перетворюється на навчання та відсутність часу, щоб просто подихати повітрям, поспілкуватися з друзями (поза школою), приділити увагу своєму хобі, побути наодинці зі своїми думками, — бажаннями.
·
Стрибкоподібний розвиток головного мозку
У підлітковому віці розумове навантаження збільшується, з’являється більше складних предметів. При цьому частина мозку, яка відповідає за довготривалу пам’ять, контроль, планування, структурування інформації, навчання, — «спить». У цей період активніші частини мозку, які відповідають за задоволення і за сприйняття небезпеки. Тому виникають спалахи тривоги, страху, агресії, перепади настрою, розгубленість, неможливість зосередитися.
· Страх, відчуття небезпеки. Підліток може боятися конкретного вчителя, конкретних однокласників, які його дражнять, боятися зробити помилку, щоб не розчарувати значущих для нього близьких або не бути покараним за погані оцінки вдома. Коли підлітку страшно, він перестає сприймати інформацію, а довгострокова пам’ять об’єктивно знижується.
·
Розчарування/втрата авторитету вчителя.
Якщо вчитель не здатний зацікавити своїм предметом, а стиль подачі інформації наказовий та повчальний — саме ці предмети будуть нелюбими.
·
Віковий опір правилам.
Підлітковий вік — це період знецінення та опору тому, що було значуще. Учень/учениця може чинити опір шкільній системі з її жорсткими правилами, батькам, сфокусованим лише на зовнішній успішності, тиску з боку вчителів або несправедливому ставленню однолітків.
· Внутрішні протиріччя та конфлікти. У період статевого дозрівання в підлітка в голові виникають мільйони різноманітних запитань на тему «Хто я?», «Навіщо я народився?», «Що мені робити в цьому житті?» тощо. Всі ці роздуми можуть породжувати низку внутрішніх протиріч та відсунути думки про навчання на задній план.
· Закоханість На підлітковий вік, як правило, припадає перший досвід романтичних почуттів та стосунків. Стан закоханості буває настільки сильним і важливим, що решта втрачає для підлітка значення.
·
Несприятливий психологічний клімат у сім’ї
Складні стосунки в
сім’ї, відсутність довіри та порозуміння як між батьками, так і у дитини зі
своїми близькими, дуже впливають на пізнавальний інтерес підлітка та його
бажання вчитися.
Навчальні цілі — це кінцевий результат будь-якої
навчальної діяльності, який виражають у точних та однозначних категоріях і
поняттях.
Потужним інструментом для досягнення успіху у всіх сферах життя є планування
та постановка цілей — процес, який можна
порівняти з малюванням карти, коли ти плануєш вирушити в подорож з точки А в
точку Б із зупинками на шляху. Постановка цілей — важливий крок на шляху до
успіху та втілення мрій у життя. Планування допомагає виявити потенційні
перешкоди і дає можливість вимірювати свій прогрес на шляху досягнення цілей. Постановка
цілей означає процес визначення конкретних результатів, яких ти хочеш досягти.
Вона може включати різні аспекти життя, такі як навчання, здоров’я, відносини і
багато іншого. Коли ти визначаєш свої цілі, то створюєш ясне бачення
майбутнього та ставиш собі завдання, які допомагають тобі рухатися в цьому
напрямку. Якщо ти хочеш досягти у житті більшого — тобі потрібен план.
Планування є інструментом, який допомагає досягти наших цілей. Перед тим як
ставити цілі і втілювати їх у життя, потрібно проаналізувати минулі звершення
та визначити, що може стати на заваді твоїх планів. Наприклад, безпідставний
оптимізм або песимізм. Занадто високі очікування щодо реалізації планів і,
навпаки, — упевненість, що нічого не вийде.
Для цього тобі допоможе стане запропонована таблиця. Заповни її,
орієнтуючись на наведені запитання.
Які перешкоди стояли переді мною в
навчанні? |
Як я долав/долала ці перешкоди? |
Чого я навчився/навчилась? |
Чого я хочу навчитися? |
Створення плану — це процес встановлення цілей і детального розбиття їх на
кроки, необхідні для їх досягнення.
Заплануй та заповни «Мої цілі» на тиждень…; на місяць…; на семестр…; на рік..
Важливо регулярно оцінювати свій прогрес, щоб переконатися, що ти на
правильному шляху. Веди записи про те, що ти зробив/зробила, і що ще потрібно
зробити. Це допоможе тобі оцінювати свій прогрес і розуміти, що потрібно
зробити, щоб досягти мети. Постійно аналізуй свої результати та коригуй свій
план, якщо необхідно. Ці прості кроки допоможуть створити план втілення своєї
мрії в реальність. Пам’ятай, що планування — це процес, і не варто боятися
змінювати свій план, якщо ти бачиш, що щось не працює. Успіх досягається
завдяки постійному руху вперед, навіть якщо це означає зміну твого плану на
шляху до досягнення ваших цілей.
Немає коментарів:
Дописати коментар