Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

середа, 22 жовтня 2025 р.

9 клас 23.10.25 Урок № 8

Тема: Сучасний комплекс проблем безпеки. Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки. Взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки. Концепція національної безпеки України. Сфери національної безпеки.                           Практична робота №9 «Відпрацювання навичок оцінювання ризику на особистому рівні»                                                                                                                           Домашнє завдання: Опрацювати підручник на ст.131-141 (§ 27-29).  Письмово відповісти на запитання: «Які зараз є загрози для вас на особистому рівні та як це можна змінити?» (можна доповнити малюнком)

  Безпека — це стан, коли кому-, чому-небудь ніщо не загрожує.                                                                     (Із Академічного тлумачного словника української мови)

  Безпека — одна з важливих потреб існування людини. Якщо людина не почувається в безпеці, вона не може дбати про задоволення інших потреб, зокрема потреб власного розвитку: соціальних і духовних. І навпаки: відчуття безпеки сприяє розвитку інших потреб людини, підвищує рівень соціальної безпеки суспільства. Безпека — одна з важливих умов існування та стабільного розвитку громадянського суспільства, нації і держави. Від того, як функціонують державні установи, які складаються відносини між людьми в процесі їх спільної діяльності, від рівня суспільного порядку в країні залежить безпека людини та її життєдіяльність. Недооцінювання або ігнорування проблем безпеки людиною чи державою призводять до негативних наслідків. Протягом усього життя люди завжди дбають про власну безпеку, учаться запобігати небезпечним ситуаціям і уникати небезпек. Розрізняють загрози природного, техногенного та соціального середовища. Загрози класифікують також за рівнями. Рівень можна визначити за ступенем загрози для людей, поширенням та наслідками небезпечної ситуації. Виокремлюють особистий, або індивідуальний, національний та глобальний рівні загроз. У багатьох випадках особиста безпека залежить від поведінки людини. Так, кожна людина має додержуватися правил безпечної поведінки, уміти діяти в разі виникнення небезпечної ситуації. Проте в сучасному світі безпека кожної людини пов’язана також із національною та глобальною безпекою людства. Наприклад, забруднення навколишнього середовища, зміна клімату (глобальний рівень загрози) може призвести до техногенних катастроф і стихійних лих (національний рівень загрози), які своєю чергою спричинятимуть загрози кожній людині. Забруднення водойм і ґрунтів, а отже, питної води та продуктів харчування і повітря, може призвести до виникнення хвороб (особистий рівень загрози). Такий взаємозв’язок існує не тільки в природному і техногенному, а й у соціальному середовищі. Так, кримінальні небезпеки (крадіжки, пограбування) створюють загрози кожній людині (особистий рівень загрози), масові заворушення, залучення людей до деструктивних соціальних угруповань — загроза суспільству і державі (національний рівень загрози), діяльність міжнародних кримінальних угруповань, тероризм — загроза всім країнам і народам (глобальний рівень загрози). Отже, у сучасному світі всі рівні безпеки взаємопов’язані. На рівень безпеки в суспільстві впливає чимало чинників. Вплив чинників може бути позитивним і негативним. Позитивний вплив сприяє здоров’ю людини, підвищує якість і тривалість життя. Натомість негативний вплив шкодить здоров’ю людей. Людина незадоволена життям, не почувається в безпеці. Тривалість її життя може знижуватися. І люди, і країни здійснюють заходи безпеки, щоб протидіяти загрозам навколишнього середовища, убезпечити здоров’я і життя на кожному рівні.

Взаємозв’язок особистої, національної і глобальної безпеки

 Національна безпека — це захищеність життєво важливих інтересів людини й громадянина, суспільства й держави. Вона забезпечує людині можливість вести притаманний їй спосіб життя, задовольняти життєві потреби. Але національна безпека не може бути забезпечена за рахунок прав і свобод людини, а безпека людини — за рахунок національної безпеки. Треба враховувати, що національна безпека є складовою глобальної безпеки. Це означає, що не можна протиставляти національні інтереси глобальним інтересам людства, і, навпаки, неприпустимо вирішувати глобальні інтереси за рахунок національних. Пріоритетом глобальної безпеки є мир на планеті, але між країнами все одно виникають війни, тому що іноді країни ставлять національні інтереси вище за глобальні. Інтереси особистості в цьому випадку також не враховують, бо люди гинуть у війнах. Взаємозв’язок особистої, національної та глобальної безпеки вимагає узгодження інтересів, коли посилення глобальної безпеки відбувається не за рахунок послаблення національної безпеки, а посилення національної безпеки відбувається не за рахунок послаблення особистої безпеки.

Стратегія національної безпеки України

Основні принципи національної безпеки України визначені законом «Про основи національної безпеки України». Цими принципами є пріоритет прав і свобод людини й громадянина, верховенство права, пріоритет договірних (мирних) засобів у розв’язанні конфліктів, своєчасність і адекватність заходів захисту національних інтересів. Національна безпека України забезпечується державною політикою відповідно до прийнятих концепцій, стратегій і програм у політичній, економічній, соціальній, воєнній, екологічній, інформаційній та інших сферах. Метою національної безпеки України є забезпечення мирного майбутнього України як суверенної та незалежної держави. До пріоритетів національної безпеки України належать створення громадянського суспільства, розвиток демократичних інститутів, досягнення економічної, політичної і соціальної стабільності, налагодження рівноправних і взаємовигідних відносин з усіма державами, інтегрування в європейську та світову спільноту.

Сфери національної безпеки

До сфер національної безпеки належать політична, економічна, соціальна, воєнна, екологічна й інформаційна сфери безпеки.

У політичній сфері для національної безпеки важливим є створення механізмів захисту прав громадян України в країні та світі, інтегрування в систему глобальної безпеки, створення умов для боротьби з корупцією та злочинністю, забезпечення виконання законних рішень органів державної влади та місцевого самоврядування.

В економічній сфері для національної безпеки важливим е недопущення незаконного використання бюджетних коштів і державних ресурсів, боротьба з протиправною економічною діяльністю.

У соціальній сфері для національної безпеки важливо усунути причини, що призводять до різкого розшарування суспільства, створення ефективної системи соціального захисту людини.

У воєнній сфері для національної безпеки важливим є забезпечення територіальної цілісності України.

В екологічній сфері для національної безпеки є важливим контроль стану навколишнього природного середовища й виконання нормативів природокористування та охорони довкілля, а також упровадження у виробництво екологічно безпечних технологій.

У науково-технологічній сфері для національної безпеки є важливим розвиток науково-технологічного потенціалу, створення ефективних механізмів щодо запобігання відпливу інтелектуального й наукового потенціалу за межі України.

В інформаційній сфері для національної безпеки важливим є захист свого інформаційного простору та інтеграція України у світовий інформаційний простір.

 

Практичне завдання. Відпрацювання навичок оцінювання ризику на особистому рівні

1. Проаналізуйте характеристику, складену класним керівником.

2. Перерахуйте загрози індивідуальній безпеці, вірогідні для цієї учениці.

3. Ранжуйте загрози за інфографікою «Система рівнів безпеки людини».

4. Якби хтось із ваших знайомих потрапив у подібну ситуацію, що ви порадили б йому/їй, щоб загроза індивідуальній безпеці не стала реальністю?

 Характеристика учениці 9 класу для подання в комісію у справах неповнолітніх

   Дівчина навчається в 9 класі. Виховується в повній сім’ї. Мати домогосподарка. Батько працює. Учениця не виконує домашні завдання, ініціативи на уроках не проявляє, на запитання вчителів не відповідає, інтересу до навчальних предметів не виявляє. До невдач у навчанні ставиться байдуже. Ухиляється від допомоги вчителів, втікає з уроків. Батьки прикривають дочку. Ніякого впливу на неї не мають. Зі слів матері, дочка періодично не ночує вдома. З початку поточного семестру дівчина взагалі перестала відвідувати навчальний заклад. Батьки на контакт не йдуть. На телефонні дзвінки не відповідають. Учениця завжди в’яла, апатична в усіх сферах шкільного життя. Для неї характерна спокійна емоційна реакція, спалахи емоцій практично відсутні.

Немає коментарів:

Дописати коментар