Індивідуальне консультування, психокорекція, профорієнтація

неділя, 8 грудня 2024 р.

8 клас 09.12.24 Урок № 14

 Тема:  Становлення особистості. Біосоціальний характер особистості. Розвиток особистості. Формування самосвідомості у підлітковому віці.                                                                                    Домашнє завдання: 
1. Опрацювати інформацію в §11 (ст.55-57 );                                                                        2. Письмово охарактеризувати себе в 10-15 фразах «Хто я …»

   Становлення особистості підлітка передбачає засвоєння ним системи суспільних цінностей. На цей процес впливає близьке оточення, культурне середовище, в якому перебуває підліток, субкультура, до якої він себе відносить, засоби масової інформації та інші інформаційні джерела, спілкування в соціальних мережах. Надає процесу особистісного становлення цільової спрямованості, створюючи тим самим виховне середовище, навчальний заклад.

  Щоб «рости» психічно і духовно, людині треба проникати в глибину тієї чи іншої цінності. Це здійснюється за допомогою процесів пізнання, засвоєння. Наприклад, національна свідомість формується шляхом вивчення рідної мови, історії та звичаїв свого народу, народного мистецтва, родинно-побутової культури тощо.

Пізнання свого внутрішнього світу – справа непроста, потребує постійних зусиль, волі. Але без цього особистість не матиме чітких життєвих цілей, сенсу буття, успіху.

Притча «Вибір за кожним із нас»

Одного разу до батька прийшла дочка - підліток і з сумом сказала:

- Тату, я так утомилася від усього, у мене постійні труднощі у школі і в особистому житті, вже просто немає сил... Як справлятися з усім цим?

Батько відповідає:

- Давай я тобі покажу дещо.

Він поставив на плиту 3 посудини з водою і опустив у кожну по інгредієнту: моркву, яйце і каву. Через кілька хвилин вимкнув плиту і питає дочку:

- Що сталося з ними?

- Морква була твердою, а стала м’якою, яйце також змінило свою структуру, зварилось, а кава розчинилася, - відповідає дівчина.

- Правильно, - відповідає батько, - але якщо ми подивимося глибше, то виявиться, що морква і яйце зовні вони залишилися такими ж, але внутрішньо змінилися під впливом агресивного середовища - окропу.

Те ж відбувається і з людьми - сильні зовні люди можуть «розклеїтись» і стати слабаками там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють ...

- А як же кава? - здивовано запитала дочка.

- О, кава - це найцікавіше. Вона повністю розчинилася в агресивному середовищі і змінила його - перетворила окріп на чудовий ароматний напій. Є люди, яких не можуть змінити обставини, - вони самі змінюють їх і перетворюють на щось нове, отримуючи для себе користь і знання із ситуації. Ким стати у важкій ситуації - вибір кожного.

У якій ролі ви себе на даний момент найчастіше відчуваєте: моркви, яйця чи кави?               

Глосарій. Робота з термінами і поняттями.

  Становлення особистостіце закономірний процес, у ході якого підліток, з одного боку, перебуває під впливом оточуючих, а з іншого – може сам на себе впливати, змінювати себе, обирати своє коло спілкування і форми діяльності, набувати нового досвіду.

 Психічні властивості особистості відчувають на собі вплив соціальних факторів, опосередковуються ними - і спіл­кування, і спрямованість, і самосвідомість, і досвід, і інте­лект, і темперамент. Однією з властивостей людини, що формується під безпосереднім впливом суспільства, взаємо­дії особистості з іншими людьми, є характер.

 Характер - це особливі прикмети, риси, котрих людина набуває н суспільстві. Таких рис психологи налічують де­кілька тисяч. Характер зумовлює для особистості засоби поведін­ки, вчинки у стосунках з іншими. Характер - це певна програма поведінки. Характер формується з перших днів життя людини до останніх її днів. У перші роки життя провідним факто­ром розвитку характеру стає наслідування дорослим; у мо­лодшому віці поряд із наслідуванням на перше місце ви­ступає виховання. А починаючи з підліткового віку важливу у формуванні характеру відіграє самовиховання. Характер може свідомо цілеспрямовано вдосконалюватися самою людиною завдяки зміні соціальної поведінки, спільної діяльності, спілкування з іншими людьми. Треба знати, що характер можна змінювати протягом усього життя людини.

 Людина – біосоціальна істота, невід’ємна частина природи, живий організм, що підкоряється біологічним законам і який з огляду на особливості свідомості та психіки пристосований до суспільного способу буття разом із подібними собі. Вона може цілеспрямовано вдосконалювати світ і саму себе.  Отже, поняття «біосоціальний характер особистості» несе в собі повідомлення про людину як частину природи і суспільства.

 Особа – конкретна людина, яка є учасником суспільних відносин, тобто членом суспільства й свідомої діяльності.

 Особистість – це конкретний індивід, що вирізняється неповторною сукупністю соціально значущих рис, які знаходять свій прояв у його відносинах з іншими людьми.

Людина особистістю не народжується, а формується в системі історичних суспільних відносин; вона є продуктом суспільства. У підлітковому віці послідовно з’являються 2 особливі форми самосвідомості: відчуття дорослості і «я – концепція».

Підліткам ще далеко до істинної дорослості – і фізично, і психологічно, і соціально, але він прагне до неї і претендує на рівні з дорослими права. 

               Принципи постановки й досягнення мети

Доки у вас є цілі, є, до чого прагнути, ви живите, розвиваєтеся. Щоб цей розвиток був динамічним, необхідно навчитися ставити перед собою цілі, усвідомлювати чітко свою мету.

Перший принцип свідчить про те, що ставити собі мету треба правильно: її необхідно чітко уявляти і, по можливості, візуалізувати. Вона не повинна заважати досягненню якихось інших цілей і бути здійсненною (реальною), а не із сфери фантастики.

Другий принцип: формулюючи мету, не користуйтеся запереченнями і абстрактними визначеннями, уникайте розпливчастих формулювань, оперуйте точними цифрами і датами.

Третій принцип: цілі потрібно обов’язково записувати на папері і складати план по їх здійсненню.

Четвертий принцип: вказуйте періоди, за які ви маєте досягти поставлених цілей (день, тиждень, місяць, рік, два роки …).

П’ятий принцип: щоб обов’язково досягти мети, потрібно ставити її більшу, ніж та, до якої ви справді прагнете.

Шостий принцип: після певного часу в процесі досягнення мети проаналізуйте свої дії та результати, зробіть висновки. Коригуйте цілі в процесі їх досягнення.

Сьомий принцип: робіть пошук помилок, які були допущені при постановці мети і виправлення їх при формуванні та досягненні наступних цілей. 

                                  «Олімпійська формула успіху»

Набагато краще не покладатися на «якось-то воно буде», а користуватися відомою олімпійською формулою успіху: Успіх = Візія + Запал + Дія

Візія: уявляйте кінцеву мету

Починати треба з формування візії – кінцевої мети. Коли спортсмени тренуються, то завжди заглядають уперед, прокручуючи в своїй уяві бажаний результат і шлях до перемоги. Спробуйте уявити своє ідеальне майбутнє, наприклад, у вигляді фільму. Поміркуйте:

1.       Хто ви у цьому фільмі: головний персонаж чи актор другого плану?

2.       Минуло 10 років. Вас оточують найважливіші у твоєму житті люди. Хто вони? Що робите ви?

3.       Вам довелося ризикувати життям заради іншої людини. Хто це: ваш родич, найближчий друг, незнайомець?

4.       Про вас вирішили написати статтю в газеті і взяли інтерв’ю у друзів і знайомих. Що ці люди можуть сказати?

5.       Наприкінці фільму часто звучить саундтрек, який підкреслює його головну ідею. Яка музика чи пісня звучить у фіналі вашого фільму?

Запал: підтримуйте мотивацію. Визначивши для себе мету, ніколи не втрачайте віри в свої сили для її досягнення.

Немає коментарів:

Дописати коментар